Albánsko je krajina kontrastov – nádherná príroda, lacné ceny a autentická atmosféra, no aj problémy s odpadom a infraštruktúrou. Napriek nedokonalostiam stojí za objavenie.
Skopje
je neuveriteľne
super!
Historické pozadie
História Skopje siaha približne do roku 5000 pnl. Oblasť bola osídlená už 4000 pnl, čo dokazujú archeologické nálezy. Mesto bolo významným centrom počas Byzantskej ríše, Osmanskej ríše a neskôr súčasťou Juhoslávie. Každá z týchto epoch zanechala stopy v architektúre a kultúre mesta.
Jednou z najtragickejších udalostí v dejinách Skopje bolo zemetrasenie v roku 1963. Kvôli magnitúde 6 bolo v priebehu dvadsiatich sekúnd zničených alebo vážne poškodených približne osemdesiat percent budov. Zahynulo asi 1070 ľudí, viac než 3000 bolo zranených a približne 200 000 zostalo bez domova. Skopje bolo v tom čase rýchlo rastúcim priemyselným centrom a zemetrasenie zasiahlo nemocnice, školy, obytné bloky i historické budovy. Medzinárodná reakcia bola okamžitá. Pomoc prišla z viac ako osemdesiatich krajín sveta a OSN označila Skopje za „mesto medzinárodnej solidarity“.
Na obnovu bol prizvaný japonský architekt Kenzo Tange, ktorý navrhol moderný urbanistický plán s cieľom vytvoriť funkčne rozdelené, moderné a dobre prepojené mesto. V 60. a 70. rokoch boli vybudované nové obytné štvrte, školy, nemocnice a dopravná infraštruktúra, pričom mnohé stavby niesli znaky brutalistickej architektúry. Viaceré štvrte dostali názvy po krajinách, ktoré pomohli s obnovou, ako symbol solidarity. Zemetrasenie z roku 1963 tak zásadne zmenilo tvár Skopje a stalo sa medzinárodným príkladom úspešnej povojnovej a postkatastrofickej rekonštrukcie mesta. Každoročne 26. júla si obyvatelia Severného Macedónska pripomínajú pamiatku obetí tejto katastrofy.
Prečo jazdia v Skopje doubledeckery?
Je to najmä z historických a symbolických dôvodov. Po ničivom zemetrasení Spojené kráľovstvo darovalo mestu londýnske červené poschodové autobsuy. Tie sa v Skopje rýchlo stali veľmi obľúbené a stali sa neoficiálnym symbolom povojnovej obnovy a modernizácie dopravy.
Pôvodné britské autobusy jazdili v meste až do 80. rokov, kedy ich postupne vyradili. Ich popularita však zostala medzi obyvateľmi aj ako spomienka na povojnovú solidaritu. Preto, keď sa Skopje po roku 2010 rozhodlo modernizovať verejnú dopravu, mesto kúpilo nové doubledeckery z Číny, ktoré boli navrhnuté tak, aby pripomínali klasický londýnsky štýl. Okrem praktickej kapacity (zmestí sa do nich viac cestujúcich než do bežných autobusov) tak plnia aj reprezentatívnu a nostalgickú úlohu.
Skopje 2014
Projekt Skopje 2014 bol vládny urbanistický a architektonický projekt, ktorého cieľom bolo zmeniť vzhľad hlavného mesta Skopje do pompéznejšieho, neoklasicistického štýlu. Zahŕňal výstavbu mnohých nových budov, múzeí, monumentálnych sôch a fontán. Projekt bol ostro kritizovaný pre svoj vysoký finančný rozpočet (takmer 700 mega), v krajine trpiacej ekonomickými problémami. Kritici tiež tvrdia, že ide o pokus prepisovať históriu a posilňovať národnú identitu na úkor multietnického charakteru krajiny, čo vyvolalo napätie najmä medzi Macedóncami a Albáncami. V neposlednom rade treba veľmi intenzívne prižmurovať oči aj nad umeleckou hodnotou tohto projektu. Každopádne aj keď to môže byť akokoľvek groteskné, wow efekt sa im jednoznačne podaril.
Kam sa v Skopje a jeho okolí oplatí ísť
- Brutalistická architektúra- Pošta Skopje (!!!), Macedonian Radio Television budova, Hotel Skopje Intercontinental, internáty Goce Delčev, sídlisko Karposh.
- Macedónske námestie (Macedonia Square) – moderné námestie s epickým monumentom Alexandra Veľkého.
- Kamenný most (Kamen Most) – symbol mesta spájajúci staré a nové centrum. Kúsok vedľa je aj Most umenia, ale má naozaj maličkú umeleckú hodnotu. Môžeš sa tam ale ísť pohoršovať lebo medzi sochami na ňom nenájdeš jedinú ženu. Respektíve sú tam nejaké ženy, ale iba v alegorickej podobe, žiadna konkrétna historická osobnosť.
- Pamätný dom Matky Terezy – tá sa tu narodila a prežila 18 rokov. Dom, v ktorom sa narodila dnes už neexistuje lebo ho zruinovalo zemetrasenie.
- Kopec Vodno- čaká ťa tu Milenium Cross, Vodno TV Tower a neskutočné výhľady. Dá sa sem dostať autobusom a zobrať si lanovku na vrchol, stojí to pár eur.
- Matka kaňon – len pár kilometrov od mesta sa nachádza nádherný kaňon s jazerami a možnosťou turistiky. Dá sa tu prenajať kajak alebo cesta lodičkou so sprievodcom. Je tu aj zopár reštík, krásna jaskyňa, kláštory a kopec túlavých psíkov.
Old bazaar
Časť mesta s trhmi, remeselníkmi a tradičnými kaviarňami. Zároveň časť, ktorá sa nám páčila snáď najviac. Ak máš chuť nakupovať, nájdeš tu takmer čokoľvek. Ak máš chuť len tak sa túlať uličkami, máš sa tu kde stratiť. Ak máš chuť len tak vysedávať, odporúčame si k tomu objednať výborný čaj. Celú dobu ťa budú sprevádzať neuveriteľné vône rôznych grilovaných dobrôt.
Skopje je neuveriteľne plné kontrastov. Komunizmus, antika, chudoba, estetika minulého storočia aj všetky náboženstvá sveta v jednom meste. Nám sa veľmi páčilo a absolútne odporúčame jeho návštevu.
Prečítaj si naše blogy
Kosovo bez predsudkov
Kosovo je mladá krajina s bohatou históriou, kontrastmi a autentickou atmosférou. Moderná Priština a historický Prizren ukazujú, že Balkán má stále čo ponúknuť mimo masového turizmu.
Objavte Bulharsko: história, osobnosti a iné
Bulharsko je krajinou kontrastov – bohatá história, hory, more a tradície. Ponúka pamiatky, kláštory aj autentickú kultúru, no pôsobí aj trochu nostalgicky.
Poďme si pokecať.
Máš konkrétnu predstavu alebo si zatiaľ trošku stratený/á? Neboj, spolu to vymyslíme.





























